Zobacz wszystkie artykuły

Przebudowa strony WWW – dla kogo, kiedy i jak?

Każda firma, która ma własną stronę internetową w pewnym momencie zadaje sobie pytanie – Czy to już czas na zmiany? Każda strona internetowa tak jak każdy produkt ma pewien okres przydatności.

Po upływie tego czasu chcąc nie chcąc musimy dokonać jakiś zmian. Czasem te zmiany będą większe, a czasem będą to drobnostki. W jaki sposób wyczuć, że moment przebudowy strony właśnie nadchodzi?

 

Wbrew pozorom strony WWW nie trzeba zmieniać często. Czasem strona, która ma 3 lata jest bardziej aktualna od tej, która została stworzona kilka miesięcy temu. Podstawą do przebudowy firmowej strony WWW jest niespełnianie przez nią oczekiwań biznesowych oraz standardów internetowych. Tak, więc o przebudowie strony powinny myśleć te firmy, które mają strony zbudowane w oparciu o przestarzałe technologie, a także te firmy, które mają strony mało profesjonalne, nieużyteczne i niefunkcjonalne, gdzie wszelkie treści nie stanowią konkretnej struktury, a są jednym wielkim chaosem.

 

Przebudowa strony WWW nie jest sprawą prostą, dlatego warto się poważnie zastanowić nad nią, zanim rozpoczną się prace. Bardzo często firmy spontanicznie decydują się na przebudowę strony internetowej, bez żadnych planów i koncepcji, które jednakże są niezbędne nawet wtedy, gdy zleca się prace firmie zewnętrznej. Należy pamiętać o tym, że żadna firma nie jest w stanie wyczuć czego tak naprawdę chcemy i czego oczekujemy od serwisu, dlatego też zgłaszając chęć przebudowy strony WWW czy to dużej agencji, czy też małej agencji lokalnej takie jak np. „agencja interaktywna poznań” musimy wykazać się nieco własną inicjatywą i przedstawić konkretne nasze oczekiwania co do strony, czyli to jakie cele ma ona spełniać, a także określić wymagania co do funkcjonalności, jakie dana strona powinna zawierać.

 

Kiedy już określimy cele i wymagania przychodzi czas na kolejny krok, którym jest analiza konkurencji. Jeśli już decydujemy się na kompletną przebudowę firmowego serwisu WWW koniecznością jest sprawdzenie jak działają, wyglądają i co takie mają w sobie serwisy konkurujących firm. Taka wiedza pozwoli na wyeliminowanie we własnej stronie WWW błędów konkurencji oraz podpatrzenie tego, co u nich wzbudza zainteresowanie odbiorców.

 

Jeśli wiemy, co takiego ma konkurencja to warto jeszcze raz poddać analizie nasz poprzedni serwis internetowy. Wbrew pozorom może on się okazać cennym źródłem informacji, szczególnie jeśli spojrzy się na wszelkiego rodzaju statystyki dotyczące odwiedzalności, przeglądanych przez odbiorców stron, ich czasu pozostawania na witrynie, itp. Dodatkowe dane można zdobyć przy użyciu specjalistycznych narzędzi do badań tj. Clicktale, które stosowane jest w clicktrackingu – badaniu polegającym na śledzeniu kliknięć użytkowników w obrębie serwisu. Dzięki takim prostym narzędziom w krótkim czasie można zebrać bardzo szczegółowe informacje na temat naszego serwisu, co może pomóc nam w stworzeniu nowej witryny. Należy pamiętać o tym, że każda dodatkowa wiedza i wszelkie dodatkowe materiały, takie jak właśnie statystyki i wyniki różnych badań są wielkim ułatwieniem dla agencji, która będzie zajmować się przebudową naszego serwisu.

 

Po etapie analiz przychodzi czas na działanie, czyli na prace związane już konkretnie z budową serwisu. Tutaj my jako firma nie za wiele możemy zrobić – wszystko jest w rękach agencji, które zleciliśmy tą przebudowę. Nie należy jednak pozostawać biernym, lecz na bieżąco śledzić poczynania agencji, zgłaszać uwagi i wszelkie poprawki, by prace przebiegały sprawnie i nie było na końcu żadnych problemów.

 

Przebudowa firmowej strony WWW może kosztować wiele nerwów, jednak jeśli podejdzie się do niej z głową i konkretnym planem, w krótkim czasie będzie się można cieszyć nowoczesną, profesjonalną i w pełni funkcjonalną stroną internetową, która będzie mogła nam służyć przez kolejne kilka lat.